För ett sekel sedan hade Sverige en homogen religionsmiljö där nästan alla tillhörde den lutherska statskyrkan, kompletterad av en stark frikyrkorörelse. Trots en begynnande sekularisering vilade svensk kultur i stor utsträckning på en kristen bekännelse. Sedan dess har religionslandskapet förändrats dramatiskt. Parallellt med samhällskulturens ökade fokus på individens oberoende har även religionen individualiserats och privatiserats till ett format där inspirationen oftare kommer från österländsk panteism än från kristen kultur. Detta nuläge väcker frågor dels om vad som kan ha orsakat denna rörelse, dels om hur församlingar agerar bäst för att mötaRead More
Det har blivit stort genomslag för boken Landet som glömde Gud, populärversionen av Claphams direktor Per Ewerts doktorsavhandling om processen då Sverige formades till världens mest sekulärindividualistiska land. I fem program på Himlen TV7 samtalar Per med Leif Nummela på temat. Utöver här på Claphams webbplats kan programmen även ses i Playarkivet på himlentv7.se.Read More
Sverige har sedan 23 år inte längre en statskyrka. Ändå kvarstår fortfarande det internationellt unika systemet med politiska partier som dominerar kyrkans högsta styrande organ, kyrkomötet. Det är en rest från en svunnen tid som behöver avskaffas. Denna höst står både Centern och Sverige­demokraterna inför avgörande vägval som förhoppningsvis kan bana väg för en ny tid med en kyrka som befriats från parti­politiken. Inget annat land, inte ens de med lutherska statskyrkor, har samma märkliga konstruktion som Sverige, där politiker promenerar över från parti­högkvarteret till kyrkomötet för att driva samma politiskaRead More
Vår direktor Per Ewerts doktorsavhandling och populärversionen ”Landet som glömde Gud” har knutit an till frågor som engagerat flera olika grupper och intressegemenskaper. En sådan är frågan om den fortsatta partipolitiseringen i den före detta statskyrkan. Som fortsättning på en rörelse som först initierades av framlidne Carl-Erik Sahlberg kallar nu Claphaminstitutet tillsammans med nätverket Vägen samman till en samling på Zoom för vidare samråd i ärendet. Mötet som hålls ons 26/4 kl 12-14 leds av Elisabeth Sandlund, och även Per Ewert medverkar. Den som känner sig engagerad i ärendet fårRead More
(Bild: Regeringen Per Albin Hansson tillträder, hösten 1932. Längst till vänster nye ecklesiastikministern Arthur Engberg. Arbetarrörelsens arkiv) Sverige har länge odlat självbilden av att vara Landet Lagom. Denna bild sjunger dock inte i harmoni med den faktiska situationen. Vår tids Sverige utmärker sig i internationell och historisk jämförelse som ett land med extrema värderingar. Den före detta statskyrkan är inget undantag. Även detta kyrkosamfund avviker radikalt såväl från gångna tider som från andra länder, inte minst i värderelaterade positioneringar. Förändringen har varit medveten, och den har genomförts enligt specifika politiskaRead More
Enligt World Values Survey råder ingen tvekan om vilket land som har världens mest sekulära och individualistiska värderingar. Frågan är snarare hur Sverige hamnade här, hur vårt lands extrema position har påverkat dess invånare, och vilka värden vi vill bygga morgondagens samhälle på. För den kristna kyrkan finns dessutom några ytterligare centrala frågor: Hur ser vi på den starka sekularism som vårt land upplevt och fortfarande står i? Och hur ska kyrkan bäst hantera denna utmaning och samtidigt bevara sin identitet och sitt uppdrag? Min doktorsavhandling om hur Sverige fick världensRead More
Helgen 23-24 april håller den partipolitiskt frikopplade gruppen Frimodig Kyrka årskonferens i Sofiagården i Jönköping. Claphaminstitutet medverkar via två öppna föredrag där allmänheten är välkomna. På lördagen Johan Sundeen utifrån vår rapport om trossamfunden och Israelbilden, på söndagen Per Ewert om hur politiken tog över den dåvarande statskyrkan. Läs mer på Facebookevenemanget eller dyk upp på plats. Välkomna!Read More
Prästen Anna Karin Hammar och hennes edsvurna hade anledning att stråla av glädje. De hade fått den demokratiska världens mest politiserade trossamfund – Svenska kyrkan – dit de ville: till ett ställningstagande som kan tolkas som en direkt eller indirekt brännmärkning av Israel. Triumfen på Svenska kyrkans kyrkomöte – i realiteten ett politikermöte – fick emellertid inte firas ostört. Snart nog kom framgången att framstå som en pyrrhusseger, det vill säga den sortens viktoria som i längden innebär ett nederlag.  Svenska dagsmedier är normalt sett närmast demonstrativt ointresserade av att granskaRead More