Helgen 23-24 april håller den partipolitiskt frikopplade gruppen Frimodig Kyrka årskonferens i Sofiagården i Jönköping. Claphaminstitutet medverkar via två öppna föredrag där allmänheten är välkomna. På lördagen Johan Sundeen utifrån vår rapport om trossamfunden och Israelbilden, på söndagen Per Ewert om hur politiken tog över den dåvarande statskyrkan. Läs mer på Facebookevenemanget eller dyk upp på plats. Välkomna!Read More
Prästen Anna Karin Hammar och hennes edsvurna hade anledning att stråla av glädje. De hade fått den demokratiska världens mest politiserade trossamfund – Svenska kyrkan – dit de ville: till ett ställningstagande som kan tolkas som en direkt eller indirekt brännmärkning av Israel. Triumfen på Svenska kyrkans kyrkomöte – i realiteten ett politikermöte – fick emellertid inte firas ostört. Snart nog kom framgången att framstå som en pyrrhusseger, det vill säga den sortens viktoria som i längden innebär ett nederlag.  Svenska dagsmedier är normalt sett närmast demonstrativt ointresserade av att granskaRead More
Så står vi åter inför kyrkovalet, denna underliga och typiskt svenska konstruktion som sedan länge har överlevt sig själv. Det är nu över två decennier sedan Svenska kyrkan upphörde att vara statskyrka, och det är hög tid för de politiska partierna att lämna kyrkan i fred. En analys av partiernas kyrkopolitiska program ger dessutom intrycket att de själva inser att de egentligen inte har i kyrkan att göra. Ändå har kyrkomötet sedan millennieskiftet kännetecknats av att de viktigaste besluten fattats av partipolitiker, där de flesta frågor i praktiken har avgjortsRead More
Det finns i kyrkliga sammanhang en utbredd sorg över det krympande antalet gudstjänstbesökare – inte bara under den pågående coronapandemin. Denna flera decennier långa kräftgång i västvärlden har flera orsaker, men också flera lösningar. Medan kristna ledare försöker hitta vägar att nå den vuxna icke kyrkvana befolkningen, behöver vi även lyfta fram vikten av att nå våra egna barn med evangeliet. Många barn med kristna föräldrar växer upp och sedan bort från kyrkan. Flera bedömare beskriver att våra församlingar varit mångdubbelt större om de unga stannat kvar i sina olika kyrkor.Read More
I år är det ett halvsekel sedan 1968 – ett ikoniskt årtal som står som sinnebild för förändring och protest mot auktoriteter. ”Alla skriver om 1968”, hävdade Per Wästberg med en lätt överdrift (SvD 22/5). 1968 grep djupt in även bland kristna. Sakta hade förändringens vindar börjat blåsa i kyrkolivet i Västvärlden från mitten av 60-talet. Men så plötsligt under 1968 tog vänsterrörelsen en väldig fart. Under sommaren kom en händelse att bli avgörande för kyrkor och samfund. Det handlar om Kyrkornas världsråds generalförsamling i Uppsala (Uppsala 68), 4–19 juli. ManRead More
Föredrag hållet vid Claphaminstitutets jubileumskonferens 23 januari 2018 Det finns några profetverser som, av naturliga skäl, oroar mig mer än många andra och det är orden hos profeten Hosea, kap 4: Hör Herrens ord, Israels folk! Herren väcker talan mot landet invånare, ty ingen trofasthet och ingen kärlek och ingen kunskap om Gud finns i landet. Förbannelser och lögner och dråp och stölder och äktenskapsbrott breder ut sig, blodsdåd följer på blodsdåd. Därför sörjer landet, alla som bor där tynar bort, också markens djur och himlens fåglar, och fiskarna iRead More
Det pågår en urholkning av demokratin i Sverige, där respekten för minoriteters övertygelser ibland ersätts av ren utmobbning. Särskilt tydligt blir detta i debatten om samvetsfriheten i vården, men det kan även noteras i försöken att avskaffa samvetsfriheten för präster i Svenska kyrkan.  Det finns ett tydligt mönster som åter och åter upprepas i det politiska Sverige. När det växer fram en parlamentarisk majoritet för en nyordning, lovar man respekt för dem som har samvetsbetänkligheter. Det visar sig dock snabbt att den respekten inte omfattar nya generationer som vill göraRead More
För 900 år sedan utspelades investiturstriden. Den tysk-romerske kejsaren tog strid för att själv få utse biskopar i kyrkan. Påven vägrade, och kejsaren valde nesan att vandra till Canossa och vika sig i frågan. Konflikten kunde till slut lösas 1122 i en kompromiss där kyrkan utsåg sina egna ämbetsinnehavare, men där kejsaren ändå fick informellt inflytande över processen. Den som undrar om sådana konflikter bara hör historien kan inte blunda för det kyrkoval som utspelas i Sverige kommande söndag. De riksdagspartier som ännu finns kvar i kyrkopolitiken för nu enRead More